Digitális kompetencia

Digitális kompetencia

A digitális kompetencia

2018. február 28. - Márton Töltl

 

A digitális kompetencia nélkülözhetetlen lett napjainkban, hisz az emberiség nap, mint nap használja a technika által létrejött eszközöket és programokat.  A mai fiatal generáció ebben a világban nő fel, sokkal jobban értenek hozzá, mint az idősebb korosztályok. De vajon tudják, hogy mennyi hasznos dologra használhatják? Leendő pedagógusként azt gondolom, hogy meg kell tennem mindent azért, hogy a fiatalság fontosra és jóra is tudja használni ezeket az eszközöket. 

Úgy tűnik mind a két tárgyamba, amit fogok tanítani (matematika és fizika) könnyen be tudom építeni ezt a kompetenciát. A matematika tanulása során számos olyan program használható, ami megkönnyíti a megértést, segít az elképzelésben, a probléma megoldásában, kirajzolja a függvényünket, elvégzi az ellenőrzést. Ilyen programok pl: a Grapher, amivel függvényeket ábrázolhatunk, a Wolframalpha, aminek segítségével a matematika elég sok területén lehet ellenőrzést elvégezni, a Geogebra, amivel könnyen ábrázolhatunk testeket, függvényeket, az Excel, amivel egy lehúzással tudunk egyszerre sok műveletet elvégezni. Ezek az eszközök mind közelebb hozzák a diák számára a tananyagot. Színvonalasabbá és érthetőbbé válhatnak unalmas órák. Fontosnak tartom, hogy ezek a programok könnyen és értelemszerűen használhatók legyenek, így az érdeklődőbbek mélyebben is beleláthatnak a programokba.

A fizika tanulása során számos esetben szükségünk van egy jó diagramra, amivel könnyen tudunk ábrázolni az általunk kívánt mennyiségeket. Táblán nehéz pontos ábrát készíteni, így segítségül hívhatunk ábrázolóprogramot, amivel szebbet kifejezőbbet tudunk rajzolni és ráadásul időt is spórolhatunk vele. Említésre méltó a Fizika nevű program, ahol egyszerűbb kísérleteket lehet előre elkészíteni és ennek segítségével bemutatni a diákoknak a különböző jelenségeket, összefüggéseket.

Mindkét tárgy során adhatunk a diákoknak olyan házi feladatokat, beadandókat, kiselőadás témákat, melyeket ezekkel a programokkal kell elvégezni, így nemcsak az unalmas, monoton munka lesz, hanem egy kis változatosságot, kreativitást is belevihetünk a tanórákba. Sokszor rákényszerülnek utána olvasni a jelenségeknek, érdekességeknek, amik fejlesztik a látókörüket, problémamegoldó képességüket. A fizika tárgy során rendkívül sok kiselőadás téma jöhet szóba, pl.: egy-egy neves kutató felfedezései, egy leckéhez hozzákapcsolódó érdekességek. Ezek segítik a diák kommunikációs készségét is, amit ugyancsak fejleszteni szükséges a tanórák keretében.

A 21. századi készségek témához az alábbi infógrafikát választottam:

21_sza_zadi_ke_pesse_gek_a_bra.jpg

Forrás: http://smart-business-coachok.hu/692/

Azért esett erre az infógrafikára a választásom, mert viszonylag elég sok adat van benne, de ami ennél is fontosabbnak gondolok, hogy az a 16 pont, ami szerepel benne, az mindent lefed, amire csak szüksége lehet egy diáknak, hogy boldogulni tudjon felnőttként. Úgy gondolom, hogy az általános és középiskola elvégzése után hasznosak ezek az ismeretek. A diákoknak lépést kell tartani a kor követelményeivel, a kihívásokra pozitívan kell reagálni. Kívánatos, hogy tanulmányaik során elsajátítsák ezt a gondolkodásmódot. Ezek az ismeretek alapot adnak a későbbi egyetemi tanulmányaikhoz, megszerzett kompetenciák jól tudnák kezelni a váratlan helyzeteket és pozitívan reagálnának az elvárásokkal szemben.

A bejegyzés trackback címe:

https://toltl-martonikt.blog.hu/api/trackback/id/tr7413706648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása