Digitális kompetencia

Digitális kompetencia

2018. április 12. - Márton Töltl

Digitális tananyagtárak: Videotanar

 

137014150921032526_videotanar.jpg

A videotanar.hu oldalt az 5-8. osztályos tanulóknak készítették, ahol a felhasználók minden egyes tantárgyat gyakorolhatnak kivétel nélkül. Az oldal elég rendezettnek tűnt számomra. Könnyen megtalálhatók a tantárgyak listája. Be lehet állítani az elején, hányadik osztályos leckéket szeretnék gyakorolni, esetleg ismételni. Mi a célom a programmal, csak egy tantárgyat szeretnék gyakorolni vagy az összesből szeretnék jobb jegyeket elérni. Első benyomásom az volt, hogy az oldal nagyon érdekes, motiváló, ami szerintem a legfontosabb, hisz a diákok általában a számítógépükön nem tanulni szeretnek, hanem inkább szórakozni, játszani. Elég feltűnő helyen van a keresés funkció, amivel könnyen tájékozódhatnak a diákok a tananyagban, és elég sok lehetőséget felajánl, amiből könnyen tudnak választani.

A program folyamatosan tájékoztat, így lehetőséget ad arra, hogy a diák nyomon követheti, ellenőrizheti hogy, mikor mennyit készült, hogyan haladt a tananyaggal, milyen eredményei vannak és hol tart a képzésben. Megmutatják még azt is, hogy az adott tantárgynál hány százalékosan teljesítjük a feladatokat, így jól láthatja a diák, hogy miből kell még többet gyakorolnia a jobb eredmény eléréséhez.

Magában az oldal véleményem szerint tartalmilag sok oldalú, kielégítő, jól felszerelt, mind feladatsorokkal, mind pedig videókkal. Minden leckéhez tartozik egy kb. 10-15 perces videó, ahol elmondják a leckéhez tartozó elméletet. Ha szükséges szép nagy ábrákon, szemléltetőeszközökkel mutatják be a tananyagot (ilyen például a tollakkal ábrázolt háromszög), vagy egyenlet levezetést magyaráznak el lépésről-lépésre a diákoknak, hogyan lehet kihozni a megoldást a levezetés során. Sokszor táblára rajzolják fel, szemléltetik, írják le a feladatot, hogy ezzel is közelebb hozzák a diákokat a megértéshez. Arra lettem figyelmes, hogy az aktuális tanár igyekszik minél színesebben előadni, megtanítani a tananyagot. Próbálja már a videó elején is felkelteni a diákok figyelmét. Hétköznapi példával indít, hogy bebizonyítsa, hogy a témának igenis van értelme létjogosultsága. Minden videó után egy 20 kérdéses teszt következik, amiket kitöltve a diákok ellenőrizhetik tudásukat, milyen mértékben sajátították el a tananyagot. Több féle feladat van, igaz-hamis, válaszadós, jelölje ki az igazat, állítsa sorrendbe, húzza a megoldást a megadott helyre, vagyis változatos, izgalmas tesztnek gondolom ezt. Meglepő volt számomra, hogy minden jó válasz után kaptam egy dicséretet, biztatást, hogy okos vagyok. Kb. 10 féle pozitív megerősítő válaszuk van, így nem tapasztalja a diák azt, hogy csak 2-3 dicséret ismételi egymást, és tök unalmas, hogy mindig ugyanúgy dicsér meg – az örökké ismételgetett dicséret már elvesztené jelentőségét és nem ösztönözné a diákokat-, hanem szinte észre se lehet venni, hogy ez a dicséret volt már a teszt során.

 Ami még tetszik ezekben a videókban, hogy sokszor közismert emberek próbálják elmagyarázni a tananyagot, ilyen például (Kocsis Tibor, Novodomszky Éva, Oláh Gergő), akiket ismernek a diákok a televízión keresztül és talán szívesebben hallgatják meg őket, mint tanárokat. Belenéztem ezekbe a videókba is és teljesen elfogadható volt. Véleményem szerint több ilyen videóra lenne szükség, ahol hírességek tanítanak, hiszen csak 3 videót találtam összesen, amit elég kevésnek gondolok. Ezért én ajánlanám az oldal szerkesztőinek, hogy több hírességgel – esetleg lehetséges példaképekkel - készítsenek oktatóvideókat, hiszen szívesebben hallgatná őket a diákság. Növelné a hatékonyságot, ha a diákok olyan személyektől hallanák a tananyagot, akikre felnéznek.

Meglepő volt még számomra az oldal tanulmányozása során, hogy lehet versenyezni is. Minden héten van témazáró dolgozat, majd 4 hetente a témazáró dolgozat feladataiból egy Maratont rendeznek, ahol nyereményeket kaphatnak a legjobbak. Véleményem szerint ez nagyon motiváló lehet, hiszen kb. 10 ezer forint összegű ajándékokért versenghetnek a diákok. Nagyon sokféle nyeremény van, most éppen a fődíj egy E-book. Ha a diák vágyik egy tárgyra, amit sajnos nem tud beszerezni, vagy a szülei nem tudják neki megvenni, nagy motivációt adhat neki, hiszen a célja az, hogy megszerezze az általa áhított ajándéktárgyat, játékot.

Összességében egy nagyon jó oldalt ismertem meg a videotanar.hu-n keresztül és ajánlanám minden felső tagozatos diák számára, aki szeretne többet tanulni és gyakorolni, illetve akár egy ismétlést elvégezni az előző évi tananyagból.

Néhány kérdés azért felmerült bennem: van-e negatív hatása, van-e lehetőség a csoportos tanulásra, az így megszerzett tudás mennyire rögződik, tartós, megbízható tudást ad-e, vagy csak felszíneset.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://toltl-martonikt.blog.hu/api/trackback/id/tr7013831204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása