Digitális kompetencia

Digitális kompetencia

Tanári filozófiám

2018. május 25. - Márton Töltl

Tanítási filozófiám

 

Úgy gondolom, hogy egy tanári munka során érdemes időnként végiggondolnia a pedagógusnak, hogy mit is szeretne ő képviselni, milyen értékeket akar a diákoknak átadni, mi az, ami belülről tudja motiválni, hogy jól csinálja azt, amivel foglalkozik. Én még nem gondolkodtam el ezen, de most először szeretném leírni a tanítási filozófiámat és remélem, időnként újra fogom tudni gondolni a tanári filozófiámat.

Tanulmányaink során sok tanítási módszerrel találkozunk, mint általános iskolában, középiskolában és egyetemi éveink alatt is. Megtapasztalhatjuk magunkon, hogy ez és ez a tanár, milyen értékeket képvisel, tudunk példákat találni szerencsés esetben, majd ezeket érdemes lehet bevezetni a saját tanítási módszerünkbe is. Engem egy-egy ilyen példaértékű tanár módszerei annyira megfogtak, hogy bátran merem állítani, emiatt jelentkeztem én is a tanári pályára. Úgy gondolom, minél több ilyen tanárra lenne szükségünk, akik meg tudják fogni a diákokat a módszereikkel. Remélem, azokat a módszereket, amik engem megfogtak, át tudom venni a saját tanításom során is.

Véleményem szerint az iskolai tanítás során az egyik legfontosabb dolog, hogy a diákokkal meg tudjuk értetni, miért is szükséges nekik, hogy tanuljanak. Úgy gondolom, hogy ez a mai világban igen nehézkes, hiszen nagyon sok a lusta, nem érdeklődő diák és felkelteni az ő érdeklődésüket meglehetősen nehéz. Viszont ha a diákokkal meg tudjuk értetni, miért fontos, hogy legyenek céljaik a tanulásban, rendkívüli nagy motivációt nyerhetnek ebből. Nemrég hallottam a rádióban egy riportot, ahol azt fejtegették, hogy 2030-ra olyan eszközök fognak körülvenni minket, amiket a mai fiatalság talál ki. Ezért gondolom azt, hogy fontos, hogy minél több célt eléjük tudjunk tárni, így segíthetjük a jövő fejlődését.

Úgy gondolom, a diákok iskolába járása meglehetősen nehézkes, hiszen rendkívül sok órájuk van, reggel 8-tól kora délutánig bent vannak az iskolában, ha hazaérnek, neki kell állniuk a sok házi feladat megoldásának, ami a legtöbb tanulónak 1-2 órába telik és este 6 óránál tartunk, és a diák még nem mozgott és nem is pihent. Véleményem szerint ez egyáltalán nem jó a diákoknak, sokan ezért sem szeretnek tanulni, hiszen esélytelennek látják, hogy képesek lennének ennyi mindenre. Talán ezen kellene változtatni, hogy könnyítsünk a terheiken, gondolok én projekt munkára, több csoportos feladatra, hiszen így nem egyedül készülnek, hanem a társaikkal és máris jobb többen tanulni, mint a diák egymagában. Ha a saját tantárgyaimat nézem, ezek mind lehetségesek. Fontosnak tartom még azt is megemlíteni, hogy a diákok ne mechanikusan számoljanak, hanem tudjanak gondolkozni, hisz az csak előnyükre válhat.

Ahhoz, hogy megfelelő szinten menjen a tanítás és tanulás, a diákoknak szükségük van egy kellemesen felépített, nyugodt környezetre, amit minden iskolának létre kell hoznia. Mivel elvégeztem az óralátogatási óráimat, így sok iskola környezetébe nyerhettem betekintést és a legtöbb helyen azt tapasztaltam, hogy megvan ez a nyugodt környezet. Fontosnak tartom, hogy az osztálytermekben is uralkodjon ez a környezet, legyenek nagy ablakok, ami sokszor elvonja a diákok figyelmét, de mégis egy jó, barátságos helyet hoz így létre. Ami a tankönyveket illeti, úgy gondolom, hogy van előrelépés, hisz véleményem szerint a nemrég kiadott könyvek sokat változtak a régebbiekhez képest és igyekeznek jobban alkalmazkodni a diákokhoz. Ez ugyancsak elősegíti, hogy a diákok jobb környezetben tudjanak tanulni.

A diákok értékelését elég nehéz kérdésnek tartom, de úgy gondolom, hogy szükséges egy egységes értékelési rendszer, hiszen anélkül a tanár sokszor máshogyan értékelne, így egy-két diákkal könnyen összeütközésbe kerülhet. A legfontosabbnak azt tartom, hogy a tanár következetes legyen az értékelésnél.

A mai technológia segítségével könnyen színesebbé tehetjük az órákat, különböző online tesztekkel, videókkal, különböző szimulációkkal. Ezek használatával a diákok jobban fogják élvezni a tanórai munkát. Mivel mindenki használ már okos telefont, így ennek felhasználása a tanítás során is elengedhetetlen. A mai tanárnak követnie kell a technika fejlődését, újabb programok, szimulációkat, hiszen jobbnál jobbak készülnek, amik egyre jobban a diákok érdekeit képviselik. Ezekkel tisztában kell lennie a mai tanárnak.

Összességében azt tudnám kiemelni, hogy egy tanárnak a legfontosabb, hogy tudjon naprakész lenni, a diákok fejlődését tartsa szem előtt, képes legyen változtatni, újítani, mind a technikai programok terén, mind a különböző csoportok szerint. Remélem, képes leszek ezeket előtérbe helyezni a tanításom során.

A bejegyzés trackback címe:

https://toltl-martonikt.blog.hu/api/trackback/id/tr6614002710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása